Wie een discotheek wil binnenkomen, moet eerst langs de portier. Geslacht,
schoenen, kleding of geld, het kunnen allemaal redenen zijn voor de
uitsmijter om je te weigeren. Legaal of niet, binnenkomen lukt die avond
niet.
De browser heeft een portiersfunctie voor het internet. Dus het is niet
zo vreemd dat Google er zelf een lanceert. Google wil zelf kunnen bepalen
hoe zijn programma’s en websites aan de gebruiker worden geserveerd. Nu is
het daarvoor vaak afhankelijk van Microsoft’s Internet Explorer.
Google Chrome moet dat gaan veranderen. De nieuwe browser is speciaal
ingericht voor het gebruiken van online software, van Google uiteraard.
Een duidelijke uitdaging voor Microsoft. Internet Explorer wordt standaard bij
elk Windowspakket geleverd. En dat helpt. Het bladerprogramma is volgens
onderzoeksbureau Net Applications met een marktaandeel van ruim 72 procent
veruit de grootste.
Alleen Mozilla weet enigzins in het spoor van Microsoft te blijven. Het
bedrijf knabbelt met zijn Firefox de afgelopen jaren aan het marktaandeel
van Internet Explorer. Het bedrijf heeft bijna een vijfde van de markt in
handen. Het restant zijn wat kruimels, waarvan Apple’s browser Safari met
6,4 procent de grootste is.
De afgelopen jaren heeft Google de verbreiding van Firefox
aangemoedigd. Het bedrijf integreerde zijn zoekmachine met de browser. In
ruil daarvoor ontvingen webmasters die Firefox installeerden 1 dollar per
download. Ondanks deze deal kiest Google nu toch zijn eigen weg en wordt het
bedrijf met Chrome een directe concurrent van Firefox.
Firefox kan namelijk ook een bedreiging gaan vormen voor Google. De adresbalk
van de laatste versie 3 werkt bijna als een zoekmachine. Het heeft, met
behulp van je browse-geschiedenis, slechts aan een paar woorden genoeg om de
juiste pagina te vinden. Pas als hij er niet uitkomt, verwijst hij door naar
Google.
Dus hoe vaker de browser wordt gebruikt, hoe minder je Google nodig
hebt.
Desalniettemin blijft Microsoft de te kloppen partij. In 2006 spande Google
nog een rechtzaak aan tegen Microsoft toen Internet Explorer een voorkeur
had voor Microsoft's eigen zoekmachine in plaats van Google’s zoekapparaat.
Een rechtzaak die overigens niet door Google werd gewonnen.
Bovendien introduceerde Microsoft onlangs een nieuwe browser, Internet
Explorer 8. Daarin is een optionele privacy knop ingebouwd, waarbij het
surfgedrag van de gebruiker wordt afgeschermd. Dat is voor een online
adverteerder als Google geen goed nieuws. Hierdoor wordt het namelijk
moeilijk om gericht te adverteren. Advertenties vormen Google’s voornaamste
inkomstenbron.
Wordt Google's Chrome een succes? Uiteraard is die vraag nog moeilijk te
beantwoorden. Wel is een browser een ideaal uithangbord voor diensten van
Google. Zowel aan Firefox als bij Internet Explorer kunnen allerlei
programmaatjes worden toegevoegd om gebruikers van dienst te zijn, de
zogenaamde add-ons. Voorbeelden zijn de Google-toolbar, nieuwsreaders of
muzieksoftware. Google heeft zelf al een toolbar. Bovendien kan het nog veel
meer functionaliteit uit zijn zoekmachine transporteren naar de browser.
Mocht Chrome een succes worden dan zal, ironisch genoeg, naar alle
waarschijnlijkheid niet Internet Explorer het voornaamste slachtoffer zijn
maar Firefox. Internet Explorer kan net als Safari blijven profiteren van
zijn koppeling met het besturingssysteem. Mozilla's browser heeft dat
voordeel niet.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl